Mathematics : the loss of certainty

Nessuna copertina

Mathematics : the loss of certainty (1982, Oxford University Press)

366, pagine

lingua English

Pubblicato il 23 Settembre 1982 da Oxford University Press.

ISBN:
978-0-19-503085-3
Copied ISBN!

Visualizza su Inventaire

4 stelle (1 recensione)

Mathematics: The Loss of Certainty is a book by Morris Kline on the developing perspectives within mathematical cultures throughout the centuries.This book traces the history of how new results in mathematics have provided surprises to mathematicians through the ages. Examples include how 19th century mathematicians were surprised by the discovery of non-Euclidean geometry and how Godel's incompleteness theorem disappointed many logicians.

Kline furthermore discusses the close relation of some of the most prominent mathematicians such as Newton and Leibniz to God. He believes that Newton's religious interests were the true motivation of his mathematical and scientific work. He quotes Newton from a letter to Reverend Richard Bentley of December 10, 1692:When I wrote my treatise about our system The Mathematical Principles of Natural Philosophy, I had an eye on such principles as might work with considering men for the belief in a Deity; and nothing can rejoice me more than …

2 edizioni

Review of 'Mathematics : the loss of certainty' on 'Goodreads'

4 stelle

La matematica è la quintessenza del ragionamento deduttivo, ed è l'unica scienza che ci dia delle certezze, no? Falso. In questo saggio di filosofia della matematica Morris Kline mostra non solo che la matematica non ha certezze, come forse molti hanno intuito cercando di capire il significato del teorema di incompletezza di Gödel, ma che il suo sviluppo è stato molto meno "matematico" di quello che ci vogliono far credere, che Euclide si è dimenticato una mezza dozzina di postulati, che le stagioni del rigore sono state brevi e che il rigore di ieri non è quello di oggi e quello di oggi non sarà quello di domani, che non è vero che la matematica modelli il mondo reale e che curiosamente la perdita della fede in Dio si sia riflessa sulla perdita della fede nella matematica stessa.

Nella prima parte del libro Kline mostra come la matematica da un …